13.03.2025 Tarihli Bayındırlık ve İmar Komisyon Raporları

13.03.2025 Tarihli Bayındırlık ve İmar Komisyon Raporları

T.C. AFYONKARAHİSAR BELEDİYE BAŞKANLIĞI BAYINDIRLIK ve İMAR KOMİSYON RAPORU

Sıra No     Raporunun Tarih ve Sayısı      Kararın Özeti

1    13.03.2025 – 26    
            Belediye Meclisinin 03.03.2025 tarih ve 213 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen; Park Bahçeler Müdürlüğü tarafından yapılan, Afyonkarahisar İli Merkez Fatih Mahallesi 745 ve 746 Sokağın kesiştiği alanda bulunan isimsiz parka; 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18. maddesinin “n” bendi ve 81. maddesi gereği, Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmeliğin 11., 14.  ve 18. Maddeleri gereğince; “Fırat Yılmaz ÇAKIROĞLU” isminin verilmesi talebi komisyonumuzca incelenmiştir.
        
    5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18. maddesinin “n” bendi ve 81. maddesi gereği, Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmeliğin 11., 14.  ve 18. Maddeleri gereğince; Park Bahçeler Müdürlüğü tarafından yapılan, Afyonkarahisar İli Merkez Fatih Mahallesi 745 ve 746 Sokağın kesiştiği alanda bulunan isimsiz parka; “Fırat Yılmaz ÇAKIROĞLU” ismi verilmesi komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Durum Meclisimize arz olunur.

2    13.03.2025 - 27    
            Belediye Meclisinin 03.03.2025 tarih ve 220 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen; 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18. maddesinin “n” bendi ve 81. maddesi gereği, Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmeliğin 11., 14.  ve 18. Maddeleri gereğince; Esentepe Mahallesi 297 sokağın olduğu yolun uzun olduğu, yolun cadde olarak değiştirilmesi istenilmektedir. 

           Esentepe Mahallesi 297 Sokağın bulunduğu yol; yolun genişliği, uzunluğu ve trafik yoğunluğu da dikkate alınarak; 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18. maddesinin “n” bendi ve 81. maddesi gereği, Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmeliğin 11., 14.  ve 18. Maddeleri gereğince; Esentepe Mahallesinde bulunan 297 Sokak isimli sokağın  “297 Cadde” olarak değiştirilmesi talebi komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Durum Meclisimize arz olunur.


3    13.03.2025 - 28    
            Belediye Meclisinin 03.03.2025 tarih ve 214 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen,  İlimiz merkezinde bulunan çeşitli bölgelerde verilen TAKS/KAKS alanların herhangi bir artış olmaksızın Emsalin dönüştürülmesi için imar plan tadilatının yapılması isteği incelendi.
    Belediyemiz 1/5000 ölçekli nazım imar planları 1986 yılında 1/1000 ölçekli uygulama imar planları ise 1987-1988 yıllarında etaplar halinde onaylanarak yürürlüğe girmiştir. İmar planlarının onanması esnasında 3194 sayılı İmar Kanunu’nun ilgili yönetmeliğinde sadece Taban Alanı Kat Sayısı (TAKS) ve Kat Alanı Kat Sayısı (KAKS) olarak belirlenmiştir. Daha sonraki yönetmeliklerde TAKS ifadesi kaldırılarak KAKS (Emsal) şeklinde belirlenmiş olup, yeni kullanıma sunduğumuz uygulama imar planlarında bu şekilde işlem yapılmıştır.
    Bu durum ise uygulamada farklı mimari tasarımların oluşması ile kapalı ve açık çıkmalarda hesaplanmalardan dolayı aşırı ölçüler oluşmaya başlamıştır. Her ne kadar mühendislik biliminde açık ve kapalı çıkmaların hesaplamaları yapılsa bile uygulamada sehven yapılan hatalardan dolayı bina emniyeti olumsuz yönde etkilenmektedir. Bunun en iyi örneği ise son olarak ülkemizde yaşanan, ilkesel ve şiddet olarak dünyada emsali olmayan Güneydoğu Anadolu Bölgesi depreminde yıkılan binalarda görülmüştür.
    Mimari proje tasarımlarında Belediye Meclisinin 15.03.2023 tarih ve 131 sayılı kararı ile açık-kapalı çıkma mesafeleri maximum 1,5 metre sınırlandırılmış ise de zemin katlar ile normal katlar arasında eşit daire alanlarının temin edilebilmesi için;
a-) Karşıyaka Mahallesi 2166 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi 
b-) Karşıyaka Mahallesi 4164 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
c-) Hasan Karaağaç Mahallesi 1253 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi 
d-) Karşıyaka Mahallesi 4163 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak
e-) Ertuğrulgazi Mahallesi 3274 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
f-) Ali İhsan Paşa Mahallesi 2710 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi 
g-)Osmangazi Mahallesi 3224 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
h-) Veysel Karani Mahallesi 2592 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
ı-) H. Ahmet Yesevi Mahallesi 1403 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
i-) H. Ahmet Yesevi Mahallesi 2629 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
j-) M. Fevzi Çakmak Mahallesi 2492 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
k-) Osmangazi Mahallesi 2965 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
l-) Ertuğrulgazi Mahallesi 4531 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
m-)Dörtyol Mahallesi 1845 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
komisyonumuzca uygun görülmüştür.   
   Yukarıda açıklanan nedenlerden dolayı imar plan değişikliğinin 3194 sayılı İmar Kanunu'nun 8.b maddesine uygun olarak 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planının onanması komisyonumuzca kabul edilmiştir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013/41 sayılı Genelgesi uyarınca plan işlem numarası UİP:031088375’tir.
Durum Meclisimize arz olunur.

 

4    13.03.2025 - 29    
   Belediye Meclisinin 03.03.2025 tarih ve 216 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkez Mareşal Fevzi Çakmak Mahallesi 412. Sokaktaki yolun açılabilmesi için DSİ’ ye ait mevcut su kanalının kaydırılabilmesi için imar plan değişikliği yapılması isteği incelendi.
Fen İşleri Müdürlüğü’nün 27.01.2025 tarih ve 186712 sayılı yazısında belirtilen talep doğrultusunda Mareşal Fevzi Çakmak Mahallesi içerisinden geçmekte olan Kışlacık deresi üzerine yapılan köprünün aktif hale getirilerek Bayraktepe Mezarlığı ile ilerisinde bulunan Sülün, Sarık ve Değirmenayvalı Beldelerinin ulaşım probleminin rahatlaması için Yine Mareşal Fevzi Çakmak Mahallesinden geçmekte olan Ataköy deresinin Kışlacık deresi ile bağlantısında yaklaşık 200 metrelik aks değişiklik yapılarak çözülebileceği anlaşılmıştır.
Belirtilen kanal aks değişikliği, ıslah kanalının Devlet Su İşlerince yapılması nedeni ile D.S.İ. 18. Bölge Müdürlüğü’nün uygun görüşlerinin alınması gerekmektedir. Bu nedenle ilgili kurumun görüşü alındıktan sonra Komisyonumuzca değerlendirilmesi uygun görülmüştür.
Durum Meclisimize arz olunur.

 

5    13.03.2025 - 30    
        Belediye Meclisinin 03.03.2025 tarih ve 215 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Adnan Menderes Bulvarı, Prof. Dr. Veysel Eroğlu Bulvarı ve Muhsin Yazıcıoğlu Bulvarı kesişiminde bulunan Şuhut Kavşağında geometrik düzenleme yapılması için imar plan değişikliği yapılması isteği incelendi.
Akıllı Şehir Müdürlüğü’nün 05/02/2025 tarih ve 188803 sayılı yazısında belirtilen talep yerinde yapılan çalışmada trafik akış yoğunluğunun geometrik düzenleme ile birbirini karşılamadığı, Mareşal Fevzi Çakmak Mahallesi tarafından gelen 25 metrelik yolun Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği’nin 26. Maddesinin 6. Fıkrasında yer alan imar planında gösterilen yolların genişletme, daraltma ve güzergahına ait imar planı değişikliklerinde:
a)Devamlılığı olan bir yolun belli bir kesimde şerit sayısı azaltılamaz ve daraltılamaz maddesine göre mümkün olmadığından dolayı, istenilen talebin Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği genel ilke ve hususlarına uygun bulunmadığından dolayı talebin uygun görülmeyerek RED edilmesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Durum Meclisimize arz olunur.

 

6    13.03.2025 - 31    
            Belediye Meclisinin 03.03.2025 tarih ve 217 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkez Cumhuriyet Mahallesi ile Güvenevler Mahallesi arasında bulunan İsmet İnönü Bulvarı üzerinden yaya üst geçidi yapılarak imar planlarına işlenmesi isteği incelendi.
    İsmet İNÖNÜ, Mareşal Fevzi Çakmak ve Atatürk Bulvarlarının kesişiminde Atatürk altgeçidi yapılmıştır. Yapılan altgeçitten dolayı İsmet İnönü Bulvarını kullanarak eski müze istikametine giden taşıt trafiğinin yoğunluğu, alt geçide iniş ve çıkış noktalarının teknik ve nesnel koşullardan dolayı uzun mesafe oluşturması nedeni ile yayaların karşıdan karşıya geçişlerinde olumsuzluklar oluşturmaktadır.
         Güvenevler Mahallesinde bulunan 1. Küçük sanayi Çarşısı ve Halk Pazaryeri ulaşımında yayaların karşıdan karşıya geçişlerinde olası muhtemel trafik kazalarının önlenmesi için Cumhuriyet Mahallesi Bekir Gümüş Caddesinin imar planlarında aktif trafik yolu olmaması nedeni ile yaya üst geçit ayaklarının Cumhuriyet Mahallesindeki ayağın bu alana, karşı ayağının da teknik altyapıyı koruyacak şekilde Güvenevler Mahallesi Şehit Salih SEL Parkının içerisine oluşturulması ve imar planlarına bu şekilde işaretlenmesi, imar plan işaretleme işlemlerinin 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 8.b maddesine uygun olarak onanması Komisyonumuzca kabul edilmiştir. 
  Yukarıda açıklanan nedenlerden dolayı imar plan değişikliğinin 3194 sayılı İmar Kanunu'nun 8.b maddesine uygun olarak 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planının onanması komisyonumuzca kabul edilmiştir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013/41 sayılı Genelgesi uyarınca plan işlem numarası UİP:031088245’tir.
Durum Meclisimize arz olunur.

 

7    13.03.2025 - 32    
            Belediye Meclisinin 03.03.2025 tarih ve 218 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkez Hasan Karaağaç ve Olucak Mahallelerinin bulunduğu bölgeden geçen mevcut yolun imar planlarına işlenmesi için ilave imar planı yapılması isteği incelendi.
    Belediyemizin ilgili Müdürlük teknik elemanlarınca belirtildiğine göre yerinde münhanisine göre oluşan yolun imar planlarında işaretlenerek imar yolu statüsüne dönüştürülebilmesi için ilave imar planı yapılması gerekmektedir. Bu işlem için gerekli olan kurum ve kuruluş görüşleri için     TEİAŞ 7. Bölge Müdürlüğü’ne, Karayolları 3. Bölge Müdürlüğüne, DSİ 18. Bölge Müdürlüğüne, TCDD 7. Bölge Müdürlüğüne, Afyonkarahisar İl Özel İdaresine, Afyonkarahisar İl Sağlık Müdürlüğüne, Afyonkarahisar Osmangazi Elektrik Dağıtım A.Ş, Afyonkarahisar Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne, Afyonkarahisar İl Afet ve Acil Durum, İl Müze Müdürlüğüne, İl Telekom Müdürlüğüne, Orman İşletme Müdürlüğüne, İl Tarım ve Orman Müdürlüğüne görüş yazılarının yazılması, jeolojik ve jeoteknik etütlerin yapılması ve 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 7. Maddesi gereğince halihazır haritalarının yapılması ile birlikte hazırlanacak imar plan tadilatlarının onamasının yapılması için Belediye Meclis gündemine sunulması komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Durum Meclisimize arz olunur.

    
8    13.03.2025 - 33    
             Belediye Meclisinin 03.03.2025 tarih ve 219 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkez Çakır Mahallesi 110 adanın bulunduğu alanda 3. Derece Arkeolojik Sit alanı Koruma Amaçlı İmar Planı yapılması isteği incelendi.    
    Eskişehir Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğünün 28/02/2025 tarih ve 13483 sayılı kararında Afyonkarahisar İli Merkez Çakır Mahallesinde yer alan Çakır Höyük 1 (bir) ve 3 (üç) Derce Arkeolojik sitinin tescilinin olduğunu ve 1. Derece Arkeolojik Sit kısmına ilişkin 25/05/2011 tarih ve 4956 sayılı kararı ile onaylı Koruma Amaçlı İmar Planı ve plan notlarının olduğu fakat 3 (üç) Derece Arkeolojik kısmınailişkin Koruma Amaçlı İmar Planının hazırlanması gerektiğini belirtmektedir. Afyonkarahisar İli Merkez Çakır Mahallesi Çakır Höyük 3 (üç) Derce Arkeolojik sitine yönelik hazırlanan 1/5000 ölçekli Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı, 1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı ve plan notlarının Eskişehir Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulunda değerlendirilmesinin yapılması komisyonumuzca uygun görülmüştür.
Durum Meclisimize arz olunur.

    
 
9    13.03.2025 - 34    

    Belediye Meclisinin 02.12.2024 tarih ve 618 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkezinde bulunan muhtelif alanlarda imar plan değişikliği yapılması isteği incelendi.
             a-)İlimiz Merkez Akçin Mahallesi 532 ve 308 nolu yapı adaları bağımsız yapı adası olması gerekirken birbirine bitişik olarak kadastral tescili yapılmıştır. Yapılan tescil ile 532 ada 1 parsel imar planlarımızda ticari nizam kullanım, 308 ada 55 parsel ise akaryakıt satış istasyonu alanında kalmaktadır. Ayrıca bu iki yapı adasının birbirine bitiştiren ada orta ayırma çizgisi adaların içerisindeki parselleri geometrik olarak yamuk şekilde oluşturmaktadır. 
            Bu olumsuzlukların giderilmesi için yapı adasının tek olması ve iki ayrı ada ve parsel numarasının uygulamada sıkıntı yaratmaması için söz konusu ada ve parsellerin tapu tescil alanları (m²leri) ve imar planı kullanım hakları değişmeksizin imar plan değişikliği yapılması;
            NİP:031088247  UİP:031088246
            b-)İlimiz Merkez Orhangazi Mahallesi 2914 nolu yapı adası ve etrafındaki yapı adaları yaklaşık 35 yıl önce onanan imar planlarıdır. 2914 nolu yapı adası imar planlarımızda ticari nizam kullanımda kalmakta olup, onanan planlama ile belirlenen kitlelere göre ifrazı yapılarak parseller oluşmuştur. 
             Belirtildiği üzere yaklaşık 35 yıl öncesinin plan anlayışı ile yapılan parseller günümüz koşullarındaki isteklere cevap verememektedir. Mahalle sakinlerinin ihtiyaçlarının yerinde giderilebilmesi için parsellerde oluşan bazı yapıların korunarak, Belediyemize ait parsellerin bulunduğu alanda yeniden imar plan düzenlemesinin yapılması;  
             UİP:031088248
             c-)İlimiz Merkez Taşpınar Mahallesi 242 nolu yapı adasının güneyinden açılarak hizmete sunulması planlanan taşıt yolu üzerinde bulunan 16 ve 17 parsellerden 17 parsel üzerinde YATIR (Mürdimek Sultan) bulunmaktadır. Parsel taşınmaz kültür varlığı olarak tescillenmiştir. Taşıt yolunun hizmete açılabilmesi için hazırlanacak öneri uygulama imar planının Eskişehir Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğü’nün izni alınarak işlem yapılması komisyonumuzca uygun görülmüştür.               
    Yukarıda açıklanan nedenlerden dolayı imar plan değişikliğinin 3194 sayılı İmar Kanunu'nun 8.b maddesine uygun olarak 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı, 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planının onanması komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Durum Meclisimize arz olunur.